Valo-Valmennusyhdistys käynnisti koronatilanteen vuoksi asiakkaiden etäpalvelun eri muodoissaan lähes välittömästi hallituksen päättäessä poikkeustilasta. Palvelujen suosio on nopeasti lisääntynyt ja tällä hetkellä yhdistyksessä on noin 165 asiakasta etäpalveluissa. Suurin toimintamuoto on Tampereen kuntouttava työtoiminta, joka on saanut asiakkailta myös erittäin hyvää palautetta – etäpalvelu on tuntunut yllättävän vaivattomalta ja tehokkaalta tavalta osallistua toimintaan.
Suuri osa asiakkaista on kiinnostunut jatkamaan osittaisessa etäpalvelussa myös jatkossakin. Tampereen etäpalvelun asiakas kertoo: ”Oon aina ajatellut, että etätyöskentely on mun juttu monestakin syystä, en ole sitä vaan ennen päässyt juurikaan kokeilemaan. On vaan niin paljon helpompaa selkävikaisena ja uniongelmaisena, kun ei tarvitse koittaa aamutuimaan selviytyä ensin ’pelipaikalle’ voidakseen hoitaa työnsä/opiskelunsa, vaan voi todella keskittää kaiken energiansa vaan itse hommien hoitamiseen. Turhauttavaa on monesti ollut, kun viimeisetkin voimat on vienyt aamutoimet ja siirtymämatka. Tämä on todella helpottanut elämää, kun kerrankin on voinut keskittää energiansa ainoastaan olennaiseen. Ilo tekemiseenkin on helpompi löytää, kun siihen on voimiakin jäljellä. Ainakin minusta tuntuu, että tämä etäily räätälöityy helpommin erilaisten ihmisten (ja ongelmien) tarpeisiin, kuin lähipajatoiminta edes voisi pystyä. Tai ainakin tämä olisi ehdottoman loistava, ja kaivattu lisä sen rinnalle.”
Yhdistyksessä digiloikka tehtiin lähes yhdessä yössä, joten se vaati työntekijöiltä luovuutta ja rohkeutta kokeilla ja testata erilaisia etätyöskentelyn muotoja. Asiakkaiden hyvä palaute kuitenkin motivoi. Ohjaaja Timo Välikankaan sanoin:
”Helposti se meni läpi että poksahti! Siirtyminen etäpalveluun on sujunut hilpeän mutkattomasti, josta suuri kiitos kuuluu myös itse pajalaisille, sillä he ovat olleet loistavan aktiivisena mukana toiminnassa! Etäpalvelun alettua näinkin nopeasti toki epäilytti mitä tästä tulee eikä ongelmitta olla säilytty, mutta homma on lähtenyt rullaamaan upeasti. Monelle etäpalvelu luultavasti sopii juuri sen takia, että voi tehdä hommia kodin rauhassa ja omaan tahtiin — pajalaiset ovat saaneet todella paljon aikaiseksi työtehtäviä ja perusasioiden hoitamista sekä harrastaneet ulkoiluakin. Kevään aikana sekä ohjaajat että pajalaiset ovat oppineet paljon uutta, yhteishenki on ollut hienoa ja hauskaakin on ollut!
Etäkuntoutuksen mahdollisuuksista on viime vuosina keskusteltu, mutta käytännön sovellukset ovat olleet melko vähäisiä. Valo-Valmennusyhdistyksen Tampereen yksikön esimies Johanna Heine arvioi, että etäpalvelut tulivat kerralla jäädäkseen: ” Olemme saaneet etäpalveluista asiakkailta hyvää palautetta ja näyttää siltä, että etämahdollisuuksille on tarvetta. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että osa osallistujista kaipaa ja tarvitsee arkeensa myös lähikontakteja. Hienointa olisi, jos jatkossa pystyisimme toteuttamaan molempia palveluita rinnakkain. Iso kiitos digiloikan onnistumisesta suuntautuu koko henkilöstölle ja asiakkaille, jotka olivat valmiita ennakkoluulottomasti kokeilemaan uutta toimintatapaa ja kehittämään uudenlaista sisältöä ihan hetkessä”
Hallituksen purkaessa rajoituksia, yhdistyksessä käynnistetään vähitellen myös lähipalveluja, mutta toistaiseksi myös etäpalveluja jatketaan.